Γνωρίζετε:
- ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που σας εκλύουν σε ένα χώρο και ποια σας απωθούν;
- γιατί θεωρείτε μία εταιρεία ή έναν επαγγελματία πιο σοβαρό και αξιόπιστο από κάποιον άλλον, πριν ακόμη δοκιμάσετε τα προϊόντα τις υπηρεσίες τους;
- γιατί είστε διατεθειμένοι να πληρώσετε περισσότερα χρήματα για μια υπηρεσία ή ένα προϊόν, σε σχέση με άλλα, σχεδόν πανομοιότυπα;
Λίγοι μπορούν να απαντήσουν με απόλυτη σιγουριά.
Αυτό συμβαίνει γιατί πολλές νοητικές διεργασίες γίνονται χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε.
Μάλιστα, οι επιλογές μας βασίζονται κατά κύριο λόγο σε συναισθηματικά κριτήρια και όχι στη λογική, όπως νομίζουμε.
Όπως συνηθίζουν να λένε οι ειδικοί του μάρκετινγκ: ψωνίζουμε βασισμένοι στο συναίσθημα και δικαιολογούμε τις αγορές μας με βάση τη λογική. (We buy on emotion and justify with logic).
9 στους 10 ανθρώπους επηρεάζονται κατά κύριο λόγο οπτικά όταν πρόκειται να κάνουν μια αγορά.
Μέσα σε 90 δευτερόλεπτα έχουν υποσυνείδητα επηρεαστεί θετικά ή αρνητικά από ένα οπτικό ερέθισμα και το 90% αυτής της επιρροής βασίζεται στο χρώμα και μόνο!
Δείτε 2 πολύ ενδιαφέροντα infographics της Kissmetric, μίας από τις κορυφαίες εταρείες στο online marketing, όσον αφορά το χρώμα και τις καταναλωτικές συνήθειες.
How Colors Affect Conversions
How do colors affect purchases
Χρώμα, ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία του marketing
Το χρώμα είναι από τα βασικότερα στοιχεία στο σχεδιασμό εσωτερικών χώρων.
Ταυτόχρονα, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης, αφού έχει μία σχεδόν μαγική δύναμη στο να μας επηρεάζει νοητικά και συναισθηματικά.
Ενώ αρκετές έρευνες έχουν γίνει παγκοσμίως πάνω στο χρώμα, οι περισσότερες χρησιμοποιούνται από μεγάλες εταιρείες στην προώθηση των προϊόντων τους ή μένουν δημοσιευμένες σε επιστημονικές επιθεωρήσεις.
Ελάχιστοι αρχιτέκτονες και interior designers μπαίνουν στον κόπο να ενημερωθούν και να εφαρμόσουν στην πράξη τα πολύτιμα ευρήματά τους, αγνοώντας βασικές αρχές της ψυχολογίας των χρωμάτων.
Διαφορετικά, δεν θα είχαν αποβάλει το χρώμα από τα κτίριά τους.
Η απουσία χρώματος δημιουργεί αισθήματα θλίψης, απομόνωσης και μονοτονίας.
Το γκρι και μάλιστα το εμφανές μπετόν, η τελευταία τάση της μόδας στους εσωτερικούς χώρους, είναι από τα πιο μισητά χρώματα για χώρους εργασίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι συνήθως δεν αναφερόμαστε σε “γκρίζους τοίχους” κολακευτικά.
Είναι ενδιαφέρον, ότι το ποσοστό του πληθυσμού που έχει πλήρη αχρωματοψία (μονοχρωματικοί) δεν βλέπει κανένα χρώμα, παρά μόνο αποχρώσεις το γκρίζου είναι σχεδόν μηδαμινό. Το αντίστοιχο ποσοστό εκείνων που δεν ξεχωρίζουν τις πράσινες αποχρώσεις, είναι 1 στους 20.
Διαβάστε το ενδιαφέρον άρθρο "Πόσα χρώματα βλέπετε" κι ελέγξτε τη χρωματική σας όραση.
Οι άχρωμες αποχρώσεις λευκό, μαύρο και οι ενδιάμεσες αποχρώσεις του γκρι, είναι απαραίτητες στο σχεδιασμό.
Αποτελούν το πιο κατάλληλο φόντο για έγχρωμα αντικείμενα, δίνουν βάθος, τονίζουν και συνδέουν τα υπόλοιπα χρώματα.
Η ένστασή μου είναι όταν άλλα χρώματα απουσιάζουν πλήρως.
Η ψυχολογία των χρωμάτων
Η μελέτη της ψυχολογίας των χρωμάτων είναι απαραίτητη, ειδικά όταν στόχος μας είναι να σχεδιάσουμε επαγγελματικούς χώρους που θα προσελκύσουν πελάτες και ταυτόχρονα θα τους αφήσουν με τις καλύτερες εντυπώσεις.
Είναι πολύ εύκολο να αντιληφθείτε τον τεράστιο ρόλο που παίζει το χρώμα την επόμενη φορά που θα βγείτε για ψώνια.
Είτε πάτε στο σούπερ μάρκετ για τρόφιμα, είτε σε κατάστημα ρούχων ή καλλυντικών, είτε αγοράζετε καναπέ, καφετιέρα ή αυτοκίνητο, παρατηρήστε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το χρώμα στις επιλογές σας και σε ποια συμπεράσματα οδηγήστε, με βάση το χρώμα, για την ποιότητα ενός προϊόντος και την αξιοπιστία μιας εταιρείας.
Παρατηρήστε και θα δείτε ότι δεν θα βρείτε εύκολα ακριβά προϊόντα σε κίτρινη ή πορτοκαλί συσκευασία.
Όπως είναι επίσης σίγουρο ότι δεν θα βρείτε εύκολα προϊόν που απευθύνεται σε αντρικό κοινό, σε ροζ ή φούξια συσκευασία.
Γενικότερα, αν παρατηρήσετε τις συσκευασίες και τους χρωματισμούς επιτυχημένων προϊόντων, θα πάρετε σημαντικά μαθήματα marketing.
Μήπως φαίνεστε φτηνοί, αναξιόπιστοι και αφιλόξενοι;
Αν πιστεύετε ότι όταν επισκεπτόμαστε ένα εστιατόριο ή καφέ, ένα κομμωτήριο ή χώρο αισθητικής, ένα γυμναστήριο, φροντιστήριο ή ιατρείο το χρώμα παύει να επηρεάζει τις αποφάσεις μας, κάνετε μεγάλο λάθος!
Κάποιοι επαγγελματίες το γνωρίζουν και το εκμεταλλεύονται προς όφελός τους.
Κάποιοι άλλοι όχι.
Ένας από τους βασικότερους λόγους που ένας επαγγελματικός χώρος δείχνει φτηνός ή αφιλόξενος και ψυχρός είναι οι κακές χρωματικές επιλογές.
Συχνά οι επαγγελματίες κάνουν το εξής λάθος. Συγχέουν το γεγονός ότι κάποιος εντυπωσιάστηκε από την διακόσμηση ενός επαγγελματικού χώρου με το πόσο αποτελεσματικός είναι στο να προωθεί τα αγαθά ή τις υπηρεσίες που προσφέρονται σ’ αυτόν.
Το ότι ένας χώρος είναι εντυπωσιακός και πρωτοποριακός, δεν σημαίνει ότι ο πελάτης θα αισθάνθει όμορφα και άνετα μέσα σ’ αυτόν, ούτε ότι θα του εμπνεύσει θετικά συναισθήματα.
Το τι πουλάτε και σε ποια πελατεία απευθύνεστε θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τις χρωματικές επιλογές σας.
Η γνώση του marketing της εικόνας (image ή visual marketing)
Αν είστε άντρας, είναι πολύ πιθανόν να αντιπαθείτε το μωβ και το φούξια.
Θα είναι όμως λάθος να αποκλείσετε τέτοιες αποχρώσεις από την παλέτα σας, αν η επιχείρηση σας απευθύνεται σε γυναίκες.
Από την άλλη πλευρά, όσο και να σας αρέσει το ροζ, θα σας είναι δυσκολότερο να πείσετε για την αξιοπιστία και τη σοβαρότητά σας ως δικηγόρου, μέσα σε ένα ροζ γραφείο.
Όσον αφορά τους επαγγελματικούς χώρους, είναι πολύ σημαντικό οι επιλογές να μη γίνονται στην τύχη ή σύμφωνα με το προσωπικό σας γούστο.
Αυτό τις περισσότερες φορές οδηγεί σε ολέθρια λάθη, που βλάπτουν μια επιχείρηση.
Καθημερινά βλέπω αδιάφορες ως κακές χρωματικές επιλογές που σαμποτάρουν μια επιχείρηση, ένα κατάστημα ή έναν επαγγελματία.
Το χειρότερο είναι, ότι πολύ συχνά αυτό δεν το αντιλαμβάνεστε ούτε εσείς, πιθανόν ούτε οι πελάτες σας, παρότι επηρεάζονται υποσυνείδητα.
Είναι σημαντικό τα χρώματα που θα επιλέξετε να συνδέονται με τον τομέα που δραστηριοποιείστε επαγγελματικά, ενώ παράλληλα προδιαθέτουν τους υποψήφιους πελάτες σας θετικά, εμπνέοντάς τους εμπιστοσύνη και βοηθώντας σας να να πουλήσετε ευκολότερα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας.
Αυτό προϋποθέτει γνώση και έρευνα.
Συχνά μάλιστα, γίνεται πιο πολύπλοκο, στην περίπτωση που το αποτέλεσμα θα πρέπει όχι μόνο να προσελκύει και να εμπνέει τους πελάτες σας, αλλά ταυτόχρονα να βοηθάει εσάς και τους υπαλλήλους σας να δουλεύετε πιο αποδοτικά, δημιουργικά και ξεκούραστα.
Επιλέγοντας αρμονικούς και κατάλληλους συνδυασμούς
Σπανίως ένα χρώμα θα χρησιμοποιηθεί μόνο του, αλλά σε συνδυασμό με άλλα.
Είναι λοιπόν το σύνολο που δημιουργεί το τελικό αποτέλεσμα και την αίσθηση που θέλουμε να επιτύχουμε ή που προσπαθούμε ν’ αποφύγουμε.
Επίσης, κάθε χρώμα επηρεάζεται από τα υπόλοιπα που βρίσκονται στο χώρο, αλλάζοντας τις ιδιότητές του.
Ένα απλό παράδειγμα για να το κατανοήσετε: το ίδιο κίτρινο θα δείχνει πολύ πιο έντονο σε μαύρο φόντο απ' ό,τι σε λευκό. Γι΄αυτούς τους λόγους συχνά μπορεί να μετανιώσετε για τις επιλογές σας, επειδή δε λάβατε υπ' όψιν ότι ένα χρώμα δεν θα δείχνει το ίδιο σε διαφορετικούς χώρους και με διαφορετικό φωτισμό.
Κανένα χρώμα από μόνο του δεν είναι κακό.
Αυτό που δημιουργεί ένα κακόγουστο και απωθητικό περιβάλλον είναι οι αταίριαστοι συνδυασμοί και η λανθασμένη χρήση τους.
Γι’ αυτό το λόγο, ποτέ δεν αντιμετωπίζουμε τα χρώματα που θα εφαρμοστούν σε έναν επαγγελματικό χώρο ανεξάρτητα, αλλά δημιουργούμε μία χρωματική παλέτα, όπου όλες οι αποχρώσεις συνδυάζονται άψογα μεταξύ τους, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις ιδιαιτερότητες του χώρου.
Από κει κι έπειτα, το μυστικό είναι να εκμεταλλευτούμε τις ιδιότητές τους και με τους κατάλληλους συνδυασμούς να δημιουργήσουμε ένα αρμονικό σύνολο που θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε τους στόχους μας.
Διαβάστε στο 2ο μέρος του άρθρου ποιες είναι οι βασικές επιδράσεις των χρωμάτων σε έναν επαγγελματικό χώρο και ποια τα συνηθέστερα λάθη που γίνονται.
Μάνια Μαυρίδου _αρχιτέκτων μηχανικός - χρωματική σύμβουλος
Το άρθρο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στο Design for Happiness στις 16-1-2017.